Τι ρόλο παίζει η προσοχή στη μάθηση και πότε διαταράσσεται ;
Εκτός από την κατηγορία των γνωστικών διαταραχών τις οποίες προαναφέραμε και οι οποίες έχουν να κάνουν με επιμέρους γνωστικές ικανότητες υπάρχει και μία άλλη διαταραχή που αφορά την δυνατότητα ενός παιδιού να συγκεντρωθεί και να προσέξει εκλεκτικά τα διάφορα περιβαλλοντικά ερεθίσματα.
Η δυνατότητα της συγκέντρωσης ενός παιδιού είναι βασική στην μάθηση. Ένα παιδί το οποίο δεν μπορεί να συγκεντρωθεί σ΄αυτό που βλέπει ή ακούει ή αισθάνεται δεν μπορεί να το μάθει.Όταν λοιπό ένα παιδί έχει διάσπαση προσοχής στην ουσία κινδυνεύει να μείνει πίσω σε όλες τις μαθησιακές δραστηριότητες, ακριβώς γιατί η προσοχή είναι προϋπόθεση της μάθησης.
Η διαταραχή της προσοχής μπορεί να υπάρχει από μόνη της αλλά πολύ συχνά συνοδεύει και άλλα προβλήματα όπως π.χ καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου, ΕΜΔ και άλλα. Αυτός είναι ένας βασικός λόγος για τον οποίον στην προσπάθεια να ταξινομηθούν οι μαθησιακές διαταραχές τα πράγματα περιπλέκονται .
Πολύ συχνά παιδιά τα οποία έχουν επί μέρους διαταραχές στις γνωστικές τους λειτουργίες, έχουν παράλληλα και διάσπαση προσοχής, οπότε εμφανίζονται να υπολείπονται σε πολλούς τομείς αλλά σε κάποιους πολύ περισσότερο απ’ ότι σε άλλους .